منتورینگ (به انگلیسی Mentoring) هم مثل بیزنس کوچینگ از اون عبارات قُلمبه سُلمبه تو رشد کسبوکار هست که وقتی برای اولین بار به گوشم خورد، تصورم این بود یه آدم نابغه و ایرادگیر، قراره تمام کارهایی که بکنم رو زیر ذره بین ببره. از اونجایی که نمیدونستم منتورینگ یعنی چی؟ و دقیقا کارش چیه، تحقیق رو شروع کردم.
دیدم اصل قضیه، هزاران فرسخ با اون چیزی که من تصور میکردم، فاصله داشت!
بیا تا بهت بگم داستان از چه قراره!
در مسیر پیشرفت شغلی برامون چالشها و سوالات زیادی پیش میاد و داشتن یک راهنمای قابل اعتماد که این مسیر رو بارها رفته، دلگرم کننده و توی خیلی مواقع، گره گشاست. مِنتُورینگ هم در حقیقت همینه!
توی بحث منتورینگ، مِنتور (Mentor) که میشه یه جورایی گفت (الگو، مرشد، مربی)، همراه تو در مسیری که میری هست، کهاون بارها این مسیر رو رفته و الان توی این مسیر هر نیاز و دغدغهای داشته باشی، میتونی روی دانش و تجربش حساب کنی.
همه کسبوکارها رقابتی شدن و برای اینکه توی این بازار رقابتی یک کسبوکار بتونه رشد بکنه، منتورینگ میتونه پلی برای موفقیت اون سازمان باشه. بسیاری از سازمانهای موفق در دنیا از یک منتور با تجربه و کاربلد برای رشد کسبوکارشون استفاده میکنن.
اگه شما هم میخوایین، کسبوکارتون رو با کمک منتورینگ رشد بدین، مطالبی که توی ادامه میخوام بگم، خیلی به دردتون میخوره.
منتورینگ یعنی چه؟
منتورینگ در محل کار، یه روشی هست که توسط منتور اجرا میشه. یک فردی به عنوان منتور (راهنما) که تخصص و تجربه اون کار رو داره، میاد مو به مو کارهایی که مِنتی (رهرو) باید انجام بده رو، بهش یاد میده تا منتی سریع بتونه توی مسیر شغلیش رشد بکنه و به سطح بالاتری برسه.
منتورینگ در بیشتر موارد برای کارمندانی که به تازگی در سازمانی استخدام شدن، اجرا میشه. بعنوان مثال ممکنه در یه سازمانی وقتی یک مدیر اجرایی جدید وارد سازمان میشه، مدیر ارشد اون سازمان به عنوان منتور، منصوب بشه تا لِم کار رو، به مدیر جدید یاد بده.
البته خود مدیر سازمان هم برای اینکه در مسیر شغلی خودش پیشرفت بکنه از مشاوره و تجربیات یک منتور میتونه استفاده بکنه. پس یه نتیجه کلی میگیریم که:
هر فرد و سازمانی که تمایل داشته باشه، مهارتها و توانمندیهای خودش رو ارتقا بده، میتونه از منتورینگ استفاده کنه.
اگر بخواییم شسته و رفته بدونیم منتور و منتورینگ یعنی چه، باید بگم:
منتورینگ نوعی راهنمایی یا برنامهای است که برای مدیران و کارکنان سازمانها اجرا میشود. در این برنامه، شخصی تحت عنوان منتور که الزاما هم تحصیل کرده نیست و فقط تخصص و تجربه کافی در آن کار را دارد، راهنماییهای عملی و تجربی لازم را به منتی آموزش میدهد.
شاید با این توضیحات با خودت بگی، خوب اینم که یه چیزی تو مایههای بیزنس مستری هس. باید بگم نه نیست. یه شکاف باریک بینشون وجود داره که اگه مقاله بیزنس مستری رو بخونی متوجه این شکاف میشی. پس منتورینگ یا راهنمایی حرفهای به عنوان یک فرآیند آموزشی و حمایتی، به افراد کمک میکنه تا تو مسیرهای شغلی و شخصی خودش پیشرفت کنن.
منتور یعنی چه؟ منتور کیه؟
اگر بخواییم، کلمه مِنتور را به فارسی ترجمه کنیم، منتور یعنی (مرشد، مربی، الگو). اما چون این اِصطلاح به تازگی در دنیای مدیریت رایج شده، شاید این معانی، حق مطلب را اونطور که هست اَدا نکنه. پس بیاید اینطور جمعبندی کنیم که، منتور به معنای راهنما و مرشد هست و به شخصی اطلاق میشه که تمام تجربه و خرد خودش رو در اختیار افراد کمتجربه می گذاره تا مسیر را بهشون نشون بده.
منتورها، افرادی هستن که در یک یا چند زمینه مشخص، تسلط و تجربه لازم رو دارن و متخصص اون کار شدن؛ مِنتورها میان و این تجربیات و تخصص شون رو در اختیار دیگران (منتی) قرار میدن تا به یادگیریشون در زمان کوتاه کمک کنن.
مِنتور میتونه یه فردی در سازمان باشه یا یه فردی خارج از سازمان که با افراد سازمان، رابطه دوستانهای داره و نه فقط در حوزه کسبوکار، بلکه افراد رو میتونه در مسیر مشکلات فرهنگی، اجتماعی، روحی و روانیشون هم راهنمایی کنه. حتما شما هم تو زندگی، با اساتید یا یکی از اعضای خانواده در ارتباط بودهاید که وقتی باهاشون صحبت کردید، مشاورههایی ازشون گرفتید که براتون مفید بوده؛ میتونیم بگیم که این افراد، نقش یک مِنتور رو در اون لحظه برای شما داشتن.
فکر کنم تا اینجای مطلب براتون روشن شد که منتور یعنی چی.
چرا به منتورینگ نیازمندیم؟
با توجه به تعریفهایی که در مورد مِنتور و منتورینگ کردم، به این نتیجه رسیدیم که منتورینگ برای سازمانها و کارکنان میتونه، خیلی کارآمد باشه. چون میدونم چقدر بیزنست میتونه با این حرفه رشد کنه به خاطر همین میخوام تو ادامه این صحبت بیشتر در مورد فواید این حرفه باهات صحبت کنم.
دریافت راهنمایی شخصی از یک متخصص
یک منتور خوب، تجربه و مهارتهای عملی زیادی داره و میتونه دانش و تخصصش رو، در اختیار سازمانت بزاره. پس میتونی از این فرد تو زمینههای مختلف مثل مدیریت زمان، توسعه مهارتهای بین فردی و روابط تجاری، استفاده کنی.
رشد حرفهای و سریع
با کمک منتور، می تونی به رشد و ارتقای سازمانت کمک کنی و چالشهایی که بیزینست تو راه باهاش مواجه میشی رو به حداقل برسونی. البته با حضور منتور در سازمان، پیشرفتها و تغییرات سازمان زیر نظر اون هست و هر جایی که لازم باشه، دورههای مشاورهای و آموزشی لازم رو به کارکنان میده.
افزایش فرصتهای شبکهسازی
سازمانها برای افزایش فرصتهای شبکهسازیشون نیاز به منتور دارن. منتور می تونه علاوه بر آشنا کردنت با مدیران ارشد تو صنایع مرتبط با بیزنست، موقعیتهای شغلی جدید رو هم برات معرفی کنه.
کمک به تعیین اهداف بهتر و مشخصتر
منتور تو زمینه کاریت تخصص لازم رو داره و می دونه که بیزینست برای رسیدن به چه اهدافی داره تلاش میکنه. بهخاطر همین میتونه اهداف کوتاه مدت و بلند مدت رو برات درست مشخص کنه.
بهبود فرهنگ شرکت
از دیگر دلایل لزوم اجرای برنامه منتورینگ تو سازمانها، بهبود فرهنگ سازمان هستش. منتورها با حمایت از کارکنان تازه وارد و قدیمی، به افزایش سطح مشارکت اونا تو کارهاشون کمک می کنن و این باعث میشه سطح رضایت و شادی تو شرکت بیشتر بشه.
سخن پایانی
توی این مقاله درباره منتورینگ چیست، منتور کیست و چه مزایای برای رشد یک کسبوکار داره، به صورت مفصل صحبت کردیم. هر فردی برای رشد کسبوکارش و یا مهارتهای شخصیش، اگر از تجربیات، تخصص و خرد یک منتور استفاده کنه، در پیشرفت مسیر شغلی خودش، گام بزرگی برداشته. فرقی نداره شما یه کارمند ساده اداری هستین یا یک مدیر ارشد و یا صاحب یک کسبوکار بزرگ، حضور یک منتور در کنار شما، مثل یک راهنما میمونه که مسیر رو به درستی بهتون نشون میده و شما رو با خطا و هزینههای کمتر به هدفتون میرسونه.