برندینگ چیست و چگونه برندسازی کنیم، از اون دسته چالشهاییه که بیشتر شغلها برای افزایش فروش و هویت بخشیدن به کسبوکارشون دارن. چون امروزه دیگه، اهمیت برندینگ برای هر کسبوکاری روشنه و هر بیزینسی که، به فکر پیشرفت هست و میخواد اعتبار خوبی پیش مشتریاش داشته باشه، باید به فکر پیادهسازی استراتژی و اصول برندسازی باشه.
این برند و نام تجاری هست که به مشتریات میگه، چه انتظاراتی از خدمات و محصولاتت داشته باشن و البته این برندِ که نشوندهنده هویت کسبوکارتته.
به قول مارتی نویمایر که تو “کتاب چگونه یک نام تجاری متمایز بسازیم” میگه:
نام تجاری، آن چیزی است که مصرف کننده نسبت به محصول،خدمت و یا شرکتی خاص، عمیقاً احساس میکند.
با درک همین یک جمله، میفهمیم که در بازار پر رقابت امروز، داشتن یک برند قوی و معتبر، مزیت ویژهای به شمار میره. اما خوب! حالا چطور برندسازی کنیم؟ اصول برندینگ چیه؟ اهمیت برندینگ در برنامه بازاریابی چقدر تاثیرگذاره؟ بیا که میخوام در مورد همهشون بهت کلی مطلب یاد بدم.
برندسازی و برندینگ چیه؟
اگر بخوام یه تعریف ساده از برند داشته باشم، باید بگم، برند یک نام، نشان و مولفه متمایز کنندهای هستش که، خدمات یا محصولات یه شرکت رو از نمونه مشابهش، متمایز میکنه. از قدیم الایام، بازار پر از محصولات مشابه هستش و برای اینکه بتونی به محصول و خدماتی که میفروشی، هویت بدی، باید از رنگهای خاص، نماد یا لوگو استفاده کنی. با این کار به محصولت شخصیت میدی و این کار باعث میشه، تو ذهن مشتری همیشه بمونی.
به قول خانوم لورا ریس که توی کتاب “پیروزی در نبرد ذهن با خلق شعارهای ماندگار”:
تا زمانی که در ذهن نماند، فایدهای ندارد!
برندینگ در واقع مجموعهای از ویژگیهاییه که یک سازمان اون رو میسازه. مثلا هر برندی یه شعار، یه عبارت تبلیغاتی، یه لوگو و یه صدای مختص به خودش رو داره و چون با این ویژگیها بین مشتریاش شناخته شده میشه، باعث فروش بالای محصولات و خدمات هم میشه. یکی از کارایی که برای ساخت برندت میتونی بکنی، کار کردن روی پرسونال برندت هس. اگه میخوای در این مورد هم بیشتر بدونی، توی مقاله پرسونال برندینگ چیست و چرا ساخت برند شخصی مهم است در موردش مفصل صحبت کردم؛ میتونی بخونی.
برندینگ، از استراتژیهای اصلی بازاریابی به شمار میره و دیگه از نون شب هم برای کسبوکارها واجبتره. فرایند برندسازی اگر به درستی اجرا بشه، میتونه به موفقیت سازمان خیلی کمک کنه و شناخت مشتریان رو از برند افزایش بده. اگر از اهمیت برندینگ بازم بهت بگم، در اصل داری با یه تیر دو نشون میزنی.
1. جذب مشتریان جدید
2. حفظ و وفادارسازی مشتریان قدیمی
دیگه چی از این بهتر!
اهمیت برندینگ در کسبوکار
نام تجاری بدون شک یکی از مهم ترین داراییهای کسبوکارته. برند به سازمانت هویت میده؛ کسبوکارت رو به یاد ماندنی میکنه؛ مصرفکننده رو تشویق میکنه اَزت به دفعات خرید کنه؛ از بازاریابی و تبلیغاتت حمایت میکنه و باعث افتخار کارمندانهات هم میشه که دارن توی یه شرکت تاپ کار میکنن. چه لذتی بیشتر از این.
خلاصه که، اهمیت برندینگ تو کسبوکار انقدر بالاست که میخوام در موردش، بیشتر بهتون بگم.
با برندسازی متمایز میشی
اصلیترین مزیت برندسازی، متمایز شدن از رقباست. اینجوری دیگه تو هر بازار و صنعتی که داری فعالیت میکنی، برند خفنی داریُ همه میشناسنت. پس یه فرصت جانانه دیگه داری تا مشتری رو متقاعد کنی به چه دلیلی باید محصول یا خدماتت رو بخره.
افراد زیادی برندت رو میشناسن
وقتی برندسازی اصولی و درست بکنی، باعث میشه، خیلیا شما رو بشناسن. وقتی که خیلیا شما رو شناختن، اونوقته که نام تجاریت دیگه بین مردم، به رسمت شناخته میشه و مردم بدون توجه به شعار و تبلیغاتتون، برای خرید سر و کله میشکونن.
اعتماد بیشتری جلب میکنی
اعتمادسازی یکی از مهمترین کارهایی هست که باعث افزایش فروش میشه. وقتی مردم به کسبوکارت اعتماد کنن، محصولت رو راحت میخرن. یکی از اون کارهایی که باعث میشه مردم بهت اعتماد کنن، همین برندت هست. وقتی مشتری به کسب و کار و برند اعتماد کنه، تبدیل به مشتری ثابت و وفادار میشه و این وسط یه اتفاق بینظیری هم که میافته، محصولات و خدمات شرکتت رو به دوست و آشناهاش معرفی میکنه و باعث تبلیغات دهان به دهان میشه.
به برندت هویت میدی
برندسازی، درست مثل یه آدمی که هویت منحصر به فرد داره، باعث هویت بخشیدن به کسبوکار میشه. سعی کن همون اول کار، نام و نماد مناسب با کسبوکارت رو پیدا کنی تا تو بازارهای رقابتی به رسمیت یه تافته جدا بافته باشی.
افزایش میزان ارزش کسب و کار با برندینگ
فرقی نداره که کسبوکارت کوچیکه یا بزرگ، برندسازی باعث افزایش ارزش بیزینس میشه و با جلب توجه مشتریهای جدید، میتونی تجارتت رو در بازارهای رقابتی تازهتری گسترش بدی.
سخن پایانی
برای موفق شدن در هر بیزینسی، باید از ابزارهای تبلیغاتی مناسب استفاده کنیم، برندینگ هم در میان رقبا یک اصل مهم برای پیشرفته. تو این مقاله یاد گرفتیم برندینگ چیست، فهمیدیم ساختن برند فرایندیه که نیازه، چندین سال براش زمان و هزینه بزاری و یک شبه به وجود نمیاد. اگه اصول برندینگ رو بدونی و به درست نام تجاری بسازی، مهمترین قدم رو توی موفقیت کسبوکارت برداشتی.