دیجیتال مارکتینگ به زبان ساده چیست؟

دیجیتال مارکتینگ به زبان ساده چیست؟

دیجیتال مارکِتینگ به زبان ساده

دیجیتال مارکتینگ به زبون ساده یعنی بازاریابی و تبلیغات در فضای اینترنت برای جذب مشتری و افزایش فروش. دیدی وقتی یکی مغازه میزنه، یا یه کسب‌و‌کار سنتی راه میندازه، سریع شروع به تبلیغات می‌کنه، مثلا تراکت پخش میکنه، تو سطح شهر بنر میزنه و …، خوب حالا فرض کن تو به جای مغازه یه کسب‌و‌کار آنلاین راه انداختی، مثلا فروشگاه اینترنتی زدی. الان باید برای بازاریابی، تبلیغات و افزایش فروشت چیکار کنی؟

خوب معلومه دیگه!

وقتی تو یه فروشگاه اینترنتی راه اندازی می‌کنی، برای جذب مشتری و بالا بردن فروشت، باید بری، تو حوزه دیجیتال مارکتینگ و کسب‌و‌کارتُ به همه‌ی اونایی که تو فضای اینترنت هستن، معرفی کنی تا بیان و اَزت بخرن. الان دیگه هر کی به فکر پول در آوردن از سایت و فضای مجازیه، باید تو حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت کنه. این مورد دیگه برای موفقیت تجاریش لازمه.

اینجوری نیست که سایتتُ راه بندازی و منتظر بشینی تا مشتری بیاد. نه! باید از طریق تبلیغات تو سایت‌ها، گوگل، شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام و ایمیل که انواع روش‌های دیجیتال مارکتینگ هستن، مشتری رو بکشی به سایتت. در ضمن، آقاجان، یادت نره، زمونه عوض شده، مثل قدیم نیست فقط توی مغازه‌ت بفروشی. برای اینکه مشتری زیادی داشته باشی و به کل ایران بتونی بفروشی باید تو فضای اینترنت هم کسب‌و‌کارتُ راه بندازی.

خلاصه‌ش اینه که دیجیتال مارکتینگ راهیه که می‌تونی باهاش به جمعیت بیشتری از مردم دسترسی داشته باشی و محصولات و خدماتت رو بهشون معرفی کنی. حتی می‌تونی با تحلیل داده‌ها و آمارها بفهمی که مشتریات از چه طریق با محصولات و خدماتت آشنا میشن و چطور می‌تونی محصولات و خدماتت رو بهشون راحت‌تر بفروشی.

بهترین قسمَتشم اینه که همه اینا رو میشه با هزینه کمتری نسبت به تبلیغات سنتی انجام داد. اینطوری می‌تونی بیشتر به مشتریات نزدیک بشی و کسب و کارتُ رونق بدی.

تا آخر این بحث با من باش تا بهت بیشتر درباره دیجیتال مارکتینگ چیه، بگم. چیزایی که میخوام بهت بگم، مطمئنم اگه عملیشون کنی، کسب‌و‌کارتُ زیر و رو میکنه!

حتما این مقاله رو هم بخون: هک رشد چیست (آموزش بازاریابی هَک رُشد)

دیجیتال مارکتینگ چیه؟

دیجیتال مارکتینگ یعنی استفاده از ابزارها و راهکارهای دیجیتالی برای تبلیغات برند و کسب‌و‌کارمون. در واقع هدف اصلی دیجیتال مارکتینگ اینه که به کسب‌و‌کارها کمک کنه تا در دنیای آنلاین و در مقابل رقبا، بهتر و بیشتر دیده بشن تا بتونن محصولات و خدماتشون رو به مشتریای هدفشون معرفی کنن.

حوزه های دیجیتال مارکتینگ

انواع روش‌هایی دیجیتال مارکتینگ وجود داره، مثل انواع تبلیغ تو سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات ایمیل، تبلیغات تو گوگل که بهش میگن ادوردز یا سئو که وقتی انجامشون میدی، مخاطب بیشتر با کسب‌و‌کارت آشنا میشه. مثلا یه بنر تبلیغاتی میسازی و میدی تو سایت‌ها برات تبلیغ میزارن، اینجوری هر کس به اون سایت‌هایی که تبلیغ دادی سر بزنه و بنر تو رو ببینه و روش کلیک کنه، هدایت میشه به سایت تو و اینجوری با محصولات و خدماتت آشنا میشه.

هر چقدر برات از برکات بازاریابی دیجیتال بگم کم گفتم.

وقتی بازاریابی دیجیتال میکنی، دسترسی به داده و آمار داری. یعنی چی؟ مثلا بنر ساختی و چند تا سایت تبلیغ دادی، میتونی با آمار و داده‌ها بدونی دقیقا کدوم تبلیغاتت اثر بیشتری داشته و کدومش جواب نداده. این باعث میشه بتونی تو مدیریت هزینه برای تبلیغاتت درست عمل کنی. جایی که تبلیغاتت، اون بازخورد خوب رو نداشته، دیگه تبلیغ ندی به جاش پولتُ بزاری اون جایی که تبلیغاتت نتیجه‌ی بیشتری داشته. هیچ کدوم این کارا سخت نیست، چند تا مقاله آموزشی راجع بهش بخون، تو یه دوره آموزش دیجیتال مارکتینگ هم شرکت کن، چَم و خم کار رو یاد بگیر، بعد شروع کن به اجرا!

پس با استفاده از انواع روش‌های بازاریابی دیجیتال می‌تونیم:

  • استراتژی‌های تبلیغاتمون رو بهبود بدیم
  • ارتباط نزدیکتری با مشتریا داشته باشیم
  • به راحتی درک کنیم، مشتریامون به چه چیزایی نیاز دارن
  • چطور می‌تونیم نیازهاشون رو برطرف کنیم

حتما این مقاله رو هم بخون: 10 ویژگی فروشنده موفق

حوزه‌های دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی دیجیتال، شاخه‌های زیادی داره که بیشتر افرادی که سایت دارن، برای تبلیغ و فروش محصولات یا خدماتشون از اونا استفاده میکنن. چند تا زیر شاخه مهم تو بازاریابی دیجیتال رو این زیر بهت می‌گم.

حوزه های دیجیتال مارکتینگ

  1. بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)

شما برای اینکه در نتایج موتورهای جستجو مثل گوگل در صدر نتایج باشید (یعنی کاربر به محض اینکه کلمه‌ای توی گوگل سرچ کرد، اولین گزینه پیشنهادی گوگل، سایت شما باشه) دو تا راه دارید:

  • روش اول سئو (SEO)
  • روش دوم تبلیغات پولی در گوگل (Google Ads)

پس SEM متشکل از دو بخشه. فقط این دو روش با هم یه سری تفاوت‌ها دارن. توی روش اول شما یه سری کارها روی سایت و محتوای اون انجام میدید که وب سایتتون به طور طبیعی و با کمترین هزینه تو نتایج جستجو جز 10 لینک اول دیده بشه. این ممکنه یکم زمان‌بر باشه و شما تو کوتاه مدت نتونی جایگاه خوبی رو تو نتایج موتور جستجو (serp) بگیری، پس باید یه کم صبوری به خرج بدی!

روش دوم که تبلیغات پولی در موتورهای جستجو (Pay-Per-Click Advertising) یا (PPC) هست، اینطوریه که با پرداخت هزینه تبلیغات به گوگل، سایتت تو اون قسمت‌های بالای نتایج جستجو دیده میشه و با هر کلیک که کاربر روی سایتت انجام میده از هزینه تبلیغاتت کسر میشه.

  1. بازاریابی رسانه‌های اجتماعی (SMM)

یکی از حوزه‌های دیجیتال مارکتینگ، که لازمه بهش توجه ویژه‌ای داشته باشی، شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، یوتوب، لینکدین، تلگرام و … هستش.

حوزه‌های دیجیتال مارکتینگ

باید با ایجاد و تولید محتوا و همچنین تبلیغات تو شبکه‌های اجتماعی تعامل با کاربرت رو ببری بالا. این هم باعث افزایش آگاهی از برندت میشه و هم باعث جذب مخاطب و فروش بیشتر میشه.

جمع‌بندی

توی این مقاله خواستم، کمکت کنم تا متوجه بشی که دیجیتال مارکتینگ به زبان ساده یعنی چی؟ اگر کسب‌و‌کار آنلاین داری و از طریق وب‌سایت می‌خوای پول در بیاری باید به حوزه‌هاش آشنا بشی و روی بازاریابی دیجیتال حسابی کار کنی.

یه وب‌سایت قوی نیاز داره تا تو حوزه دیجیتال مارکتینگ قوی بره جلو!

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید