10 ویژگی فروشنده موفق

10 ویژگی فروشنده موفق

10 ویژگی فروشنده موفق رو بر اساس تجربه و دانشی که تو زمینه فروش و بازاریابی به دست آوردم، توی این مقاله براتون لیست کردم. بعد از بررسی و تحلیل اینکه چطور فروشنده خوب باشیم به نتایج جالبی رسیدم که اگر دوست داری، مهارت‌های فروشت رو بالا ببری و تبدیل بشی به یه فروشنده حرفه‌ای، حتما این مقاله رو بخون. مطمئم اگه این 10 ویژگی رو داشته باشی، می‌تونی به فروش، پول و درآمد بالا برسی.

برایان تریسی تو کتاب روانشناسی فروش، یاد میده چطور بیشتر، آسون‌تر و سریع‌تر از اون‌چه که تصور می‌کنی، فروشت رو افزایش بدی که پیشنهاد میکنم بعد از خوندن مقاله، وقت برای خوندن این کتاب هم بزاری. اَرزش خوندن داره.

چطور فروشنده خوبی باشیم؟

همه ما فروشنده هستیم. بعضی‌هامون کالا می‌فروشیم، بعضی‌هامون خدمات و خیلی‌هامون فکر! دیدی تو یه خانواده، یکی از اعضا گله میکنه که حرفم خریدار نداره یا بعضی‌ها میگن مدتیه که نصیحت، پند و اندرز دیگه خریدار نداره، گوش‌ها پر شدن. اینُ گفتم که بدونی فروش توی همه‌ بخش‌های زندگیمون جریان داره، حتی تو روابط ساده روزمرمون.

چطور فروشنده خوبی باشیم

از بحث اصلی‌مون دور نشیم. یکی از مهمترین خصوصیات فروشنده خوب اینه که، قبل از اینکه به فکر فروش محصول و یا خدماتش باشه، باید به فکر مشتری باشه. «کونوسوکی ماتسوشیتا» یه کتاب داره به اسم نخست انسان سپس کالا؛ موفقیت در فروش هم دقیقا مثل عنوان این کتابه. یه فروشنده حرفه‌ای ذهنیتی که باید داشته باشه اینکه، اگه قراره من از فروش سود کنم، مشتری من هم باید از خریدش سود کنه. یک تجارت برد-برد.

اولین ویژگی فروشنده حرفه‌ای رو بهت گفتم؛ بریم که می‌خوام 10 ویژگی فروشنده موفق رو هم بهت بگم تا با تکرار و تمرین، تبدیل بشی به یه فروشنده حرفه‌ای.

1. کاریزماتیک باش

یکی از چیزهایی که همیشه توی یه فروشنده موفق دیدم، شخصیت کاریزماتیکه. یعنی فروشنده بتونه با شخصیت جذابی که داره، مشتری رو به خودش جذب کنه و بهش نشون بده که اعتماد داره به چیزی که داره می‌فروشه.

ویکی‌پدیا یه تعریف زیبا داره از کاریزماتیک:

کاریزماتیک یعنی جذابیت بیش‌از‌حد و دارا بودن صفت‌های ویژه، ممتاز و منحصربه‌فردی که مورد پسند و ستایش تعداد زیادی از انسان‌هاست. جاذبه‌ای انفرادی (فردی) که اثری اجتماعی (جمعی) دارد.

خوب ما هممون وقتی به دنیا اومدیم شخصیت کاریزماتیک نداشتیم، ولی اگه می‌خواییم فروشنده حرفه‌ای باشیم کافیه روی خودمون کار کنیم تا تبدیل بشیم به یه آدم کاریزماتیک. وقتی که فروشنده شخصیت کاریزماتیک داره، روی مشتری می‌تونه اثر مثبت بزاره، اینجوری مشتریا احساس راحتی می‌کنن و مطمئن می‌شن که محصول یا خدماتی که فروشنده داره پیشنهاد می‌ده، واقعا بهترینه. پس، شخصیت کاریزماتیک می‌تونه یکی از ویژگی‌های مهم یه فروشنده موفق باشه. دوره‌های آموزشی زیادی هست که بهت یاد میده چطور کاریزماتیک بشی. بگرد یه استاد خوب پیدا کن و شروع کن.

2. فروشنده موفق پشتکار داره

بیا درباره پشتکار صحبت کنیم، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ فروشنده موفق!

پشتکار یعنی چی؟ یعنی اینکه تمام تلاشتو بکنی تا به هدفت برسی. فروشنده‌های متوسط خودشون رو محدود می‌کنن به درآمد کم و تلاشی برای فروش بیشتر ندارن. فروشنده‌های معمولی تو مسیر فروش، وقتی آدم‌ها ردشون میکنن و نه میگن، نا امید میشن و دست از تلاش بر میدارن. اما یه فروشنده حرفه‌ای اگه دست رد هم به سینه‌اش بزنی دست از پشتکارش بر نمیداره و از راهش منصرف نمیشه.

خصوصیات فروشنده خوب پشتکاریست

یه چیزی رو رفیق من از مدیر شرکتی که توش کار میکردم یاد گرفتم. اوایل کارم بود که وارد فروش شده بودم و مدام گله می‌کردم که چرا نمی‌تونم فروشنده خوبی باشم و پیشنهادم رو مشتری رد میکنه. یه روز مدیرم که تو مهارت‌ها فروش خیلی خفن بود، بهم گفت اگه مشتری بهت نه میگه، شخصی سازیش نکن. اون به تو نه نمیگه به پیشنهاد، خدمات و یا محصولت نه میگه. پس نا امید و ناراحت نشو از اینکه نفروختی، به جاش محصول، خدمات و پیشنهادت رو بهتر کن تا کمتر رد بشی. تلاش کن برای بهتر شدن!

ممکنه اوایل کارت نتونی بفروشی یا مشکلاتی پیش بیاد که مانع فروشت بشن، اما اگه پشتکار داشته باشی و تلاش کنی مهارت‌های فروش رو تو خودت تقویت کنی و یاد بگیری، مطمئنم تو هم جز اون فروشند‌های حرفه‌ای میشی. کاری که من بعد از مکالمم با مدیر ارشدم کردم.

ه فروشنده خوب همیشه به هدفش پایبند می‌مونه و تلاش می‌کنه تا بهترین نتیجه رو بگیره. پشتکار بهت انرژی می‌ده تا با هر مانعی مقابله کنی. پس اگه می‌خوای فروشنده موفقی باشی، باید پشتکار داشته باشی و هیچوقت از راهت منصرف نشی. پشتکار مثل آتیش درونی میمونه که انرژی و تعهد رو برای فروشنده موفق شدن می‌ده. وقتی که از صبح تا شب درگیر فروش و مذاکره هستی، پشتکارت بهت قدرت می‌ده تا از خستگی و ناامیدی عبور کنی.

حتما بخوانید: دیجیتال مارکتینگ به زبان ساده چیست؟

برای خودت تارگت داشته باش

بیا راجع به داشتن تارگت با هم صحبت کنیم. یکی از اون مهمترین ویژگی فروشنده موفق، قبل از همه چیز داشتنِ تارگته. تارگت یعنی چی؟ یعنی دقیقا برای خودت یه یه موضوع مشخص کنی و برای رسیدن به اون تارگت تلاش کنی، به عنوان مثال با خودت تارگت بزار من تا آخر سال فروشم رو nبرابر می‌کنم،یا توی کمپین یلدا nتومن فروش رو باید تاچ کنم، وقتی این تارگت رو مشخص کنی، تمام تلاشتُ میکنی تا بهش برسی و اینجوری می‌تونی رویاهات رو به واقعیت تبدیل کنی. مشخص کردن تارگت باعث میشه بهت انگیزه بده و انرژیت رو بالا ببره. هر وقت که با مشکلات فروش مواجه می‌شی، همین تارگتی که تو ذهنت گذاشتی، بهت قوت می‌ده که ادامه بدی.

از طرفی هدف بهت جهت‌گیری می‌ده و راهنمایی می‌کنه که چه کارهایی باید انجام بدی. فروشنده موفق همیشه با تارگتی که برای خودش مشخص کرده، با انگیزه و اشتیاق به سمتش حرکت می‌کنه. داشتن هدف یعنی داشتن رویایی مشخص و روشن که بهش می‌خوای برسی. این تارگت می‌تونه علاوه‌بر یک فروش بزرگ، رشد در حرفه‌ی فروش، یا بهبود در عملکردت هم باشه.

وقتی که هدفت رو مشخص کنی، می‌تونی برنامه‌ریزی مناسبی برای رسیدن بهش بکنی. هر روز با انگیزه و همت بیدار می‌شی، چون می‌دونی که داری به سمت هدفت حرکت می‌کنی. هدفت بهت انگیزه می‌ده که برای رسیدن بهش تلاش کنی و از راهت منصرف نشی.  پس هدف داشتن یکی از اون اصلی‌ترین ویژگی فروشنده‌ موفق هس.

دیدگاه‌ها ۱
ارسال دیدگاه جدید