«بیزینس کوچینگ چیست» به زبون ساده یعنی تلاش برای رشد کسبوکار با کمک گرفتن از فردی که تجربه و تسلط کامل به علوم کسبوکار رو داره. اگه مدیر یه شرکتی و کسبوکار خودت رو داری و میخوای با توسعه فردی و سازمانی سریع موفق بشی و به اون پول و درآمدی که مد نظرته برسی، یه بیزینس کوچ دقیقا تو رو به اونجایی که میخوای برسی، میرسونه.
حالا چطور؟ بیا تو ادامه بهت بگم.
تعریف دقیق بیزینس کوچینگ (business coaching)
شاید به عنوان یه مدیر کسبوکار، بیزینس کُوچینگ تازه به گوشت خورده و هیچ درکی ازش نداری، پس بزار قبل هر چیزی، یه خلاصه بکنم از اینکه بیزینس کوچینگ چیه؟
بیزینس کوچینگ یعنی برقراری یک ارتباط، بین صاحب یا مدیرعامل کسبوکار با یک بیزنس کوچ حرفهای که به علوم کسبوکار تسلط داره. هدف از ایجاد این ارتباط اینه که، صاحب کسبوکار با کمک گرفتن از دانش بیزنس کوچ، کسبوکارشُ از جایی که هست به جایی که میخواد، برسونه. به این میگن یه رشد حداکثری!
البته اگر بخوام یکم کتابی بگم، بیزنس کوچینگ چیست، باید گفت:
بیزینس کُوچینگ به معنای رهبری کسبوکارها است و در آن یک فرد که با نام کوچ یا مربی شناخته میشود، به صاحب کسبوکار، مهارتهای رشد کسبوکار را آموزش میدهد.
بیزینس کُوچ با آموزشهایی که بهت میده، کمک میکنه از جایی که هستی رشد کنی و به جایگاه واقعی که میخواهی، برسی. اون کَسیه که با آموزشهاش، بهت یاد میده تا بتونی به عنوان مدیر، سطح عملگرایت رو بالا ببری و دقت بیشتری روی اهداف و ایدههات داشته باشی. با گذشته یک کسبوکار، کاری نداره و فقط تمرکزش تو زمانه حال و فرصتهای پیشرو هست.
بیزینس کُوچ تو رو به عنوان مدیر به چالش میکشه تا تمرکزتُ روی نقاط قوت و ضعف خودت و بیزینست بیشتر بکنی. یه فرایند خلاق و انعطافپذیره که به باز شدن ذهنت کمک میکنه تا ایدههای جدید رو برای رسیدن به هدفت پیدا کنی. رفیق، اگه تو این فرایند نگرش و ایده جدیدی به ذهنت نیاد، یعنی داری آب در هاون میکوبی و هیچی برای رشد کسبوکارت از کُوچِت یاد نگرفتی.
بیزینس کوچ حرفهای کیه؟
بیزینس کوچ، فردی کارآفرین و با تجربه هست و خیلیهاشون کسبوکار بزرگ و موفقی دارن. یه بیزینس کوچ حرفهای توی بیشتر کسبوکارها بوده، مشکلاتشون رو از نزدیک لمس کرده، با تجربیاتی که به دست آورده و استعدادهای که در مدیریت یک بیزینس داره، دیگه به جایی رسیده که مسیر موفقیت کسبوکارها رو میتونه به درستی ترسیم کنه و درصد موفقیتشون رو بالا ببره.
مطمئنم، کلی توانمندی و استعداد داری که خودت ازش بی اطلاعی و شاید هم جسارت اینکه از استعداد و پتانسیلهات بتونی به درستی استفاده کنی، تا حالا، نداشتی. اینجاست که بیزینس کوچ، روشنت میکنه تو به عنوان مدیر یک کسبوکار از کدوم توانمندیهات داری استفاده میکنی و یا چه توانمندیهای داری که گذاشتی تو طاقچه و داره خاک میخوره. پس آگاهسازی نسبت به خودت مهمترین کارِ یه کُوچ هست.
توی مقاله مزایای بیزینس کوچینگ، 7 مزیت کلیدی رو بهت گفتم که خالی از لطف نیست اونم بخونی.
اگه بخوام یکی از بیزینس کوچهای حرفهای تو دنیا رو بهت معرفی کنم، تونی رابینز (Tony Robbins) هست. این آدم محشره. هلدینگ خودش رو داره و به بیشتر از 50 میلیون نفر در توسعه فردی و سازمانیشون کمک کرده تا به رشد و موفقیت برسن.
نقش بیزینس کوچینگ در کسب و کار
درک پتانسیلها
کمک به خلق سیستم
کمک به خلق ارزش
کمک به برندسازی
کمک به بازاریابی و فروش
کمک به تیمسازی
کمک به مباحث مالی و سود
چرا باید یک بیزنیس کوچینگ داشته باشیم؟
با توجه به تجارب و آماری که بیزینس کوچهای موفق با بررسی بیشتر کسبوکارها دادن، درصد بالایی از افرادی که برای خودشون شغلی دستوپا میکنن، ریشه و پایه مباحث یک کسبوکار پویا و زنده را نمیدونن و یه تعدادی هم فکر میکنن که به اندازه کافی به علم کسبوکار شناخت دارن و مسلطن؛ به خاطره همینه که خیلی از کسبوکارها بعد از یه مدتی دیگه نمیتونن ادامه بدن و مجبور میشن بیزینسِشون رو تعطیل کنن.
اینجاست که بیزینس کوچینگ به دادمون میرسه و بهمون علم تجارت را یاد میده. بهمون یاد میده:
علم تحلیل و آنالیز
علم سیستم سازی به منظور جلوگیری از اتلاف وقت و انرژی
علم استراتژی به منظور پیشتاز بودن در بازار رقابتی
علم بازاریابی دیجیتال مارکتینگ به منظور افزایش فروش
و خیلی چیزای دیگه؛ اینجوری تو بهتر میتونی روشهایی که باعث افزایش درآمدت میشه رو پیدا کنی.
بزار برات خلاصه کنم، تو برای انتخاب بهترین راه برای برنده شدن، برای توسعه محصول و ارزش آفرینی، برای سیستمسازی درست و اصولی تو سازمانت، برای شناسایی باگها و آسیبهایی که تو کسبوکارت هس، برای سنجش قدرت رهبری و مدیریت تیم و کارمندات، برای توسعه بازار و برندینگ و از همه مهمتر برای داشتن لیستی از نقاط قوت و ضعفت، نیاز داری تا یه بیزینس کوچینگ همراهت باشه.
تا اینجای راه ما در مورد بیزینس کوچینگ چیست، چه وظایفی داره و چرا باید تو هر کسبوکاری یه بیزنس کوچ داشت باشیم، مفصل صحبت کردیم؛ حالا بیا ببنیم دقیقا چه انتظاراتی باید از مربیمون داشته باشیم.
اگه میخواهی صاحب کسبوکار یا یه مدیر اجرایی موفقتری بشی، دیگه شکی نیست که استفاده از کوچینگ کسبوکار میتونه یه راه حل خوب باشه. وقتی تو یه مربی کسبوکار حرفهای داری بدون شک انتظار میره، رشد چشمگیری از ابعاد شخصی و حرفهای داشته باشی. یعنی علاوه بر رشد بیزینست، خودت هم از ابعاد مختلف شخصیتی تغییرات اساسی کرده باشی. یه توسعهفردی عالی!
یک کوچ باید قابل اعتماد باشه. موفقیت تو و سازمانت براش مهم باشه و به دنبال یه رابطه برد-برد باشه. کوچ باید کمکت کنه یک چشمانداز بلند مدت داشته باشی (یعنی یه آینده واقعبینانه، تحققپذیر و جذاب برای سازمانت در نظر بگیری و بسته به اون قدمهای بیزینستُ برداری.)
یه بیزینس کوچینگ باید کمکت کنه تا مشکلاتی که الان داری باهاشون دستوپنجه نرم میکنی رو حل کنی. بهت علم کسبوکار رو یاد بده. نسبت به بیزنست و مشکلاتش کنجکاو باشه و با سرک کشیدن تو ابعاد مختلف کسبوکارت باگهات رو پیدا کنه و برات راهحل بده. بیزینس کوچ حرفهای روحیه پرسشگری داره، مدام ازت سوال میپرسه و باعث میشه تو به ابعاد کسبوکارت عمیقتر بشی. نقاط ضعفت رو پیدا کنی؛ پتانسلهایی که داریُ کشف کنی.
یه لحظه وایسا و قدرتی رو تصور کن که حاصل همراهی یک بیزینس کوچ حرفهایه که عمیقاً شرکتت رو درک میکنه و نقاط قوت و ضعفت رو میشناسه. بودن این آدم کنارت، یه سرعت و شتاب عالی به رشد خودت و صدالبته که بیزینست میده.