بیزینس مستری مثل مِنتورینگ یه حرفهایه، که اگه ازش بتونی توی کسبوکارت استفاده کنی، شک نکن که بیزینست زیر رو میشه. برای اینکه بدونی، بیزینس مَستر چقدر میتونه توی مسیر موفقیت و رسیدن به پول بهت کمک کنه، بحث این مقاله رو شروع میکنم و پیشنهاد میکنم در کنار این مقاله، حتما یه کتاب بیزنس مستری مطالعه کنی تا به همه جوانب برای رشد کسبوکارت مسلط بشی.
اُمیدوارم تو از اون دسته افراد نباشی که وقتی صاحب یه کسبوکاری میشن، فکر میکنن دیگه همه فن حریف هستن و هیچ کس بیشتر از خودشون به کارشون تسلط نداره و فقط خودشون میتونن باعث پیشرفت تجارتشون بشن.
اینجاست که باید گفت، زِهی خیال باطل!
الان دیگه، تمام کسبوکارها چه اونایی که به تازگی راه اندازی شدن، چه اونایی که وسط راه هستن و چه اون کسبوکارهایی که قلههای ثریا رو فتح کردن و دَبدَبه کَبکَبهای برای خودشون دارن، همشون به بیزینس مَستری نیاز دارن.
حالا بیا با هم به زبون ساده، بررسی کنیم و ببینیم، بیزنس مَستری چیه، بیزنس مستر کیه و چه نقشی تو پیشرفت یه بیزنس داره.
بیزنس مستری یعنی کمک به رشد یک کسبوکار توسط بیزینس مستر، کسی که در یه کسبوکار خاص اُستاده شده، تسلط داره و خبرهست؛ بیزینس مستری یعنی این فردِ اُستاد قراره با تمام خرد و دانشش، کمکت کنه تا تو هم بتونی جایگاه شغلی موفقتری تو اون کار داشته باشی. توی بیشتر سایتهای خارجی که داشتم در مورد بیزینس مستری مطالعه میکردم، تو یه جمله بیزینس مستر کیست رو خلاصه کرده بودن:
بیزینس مستر، فردی متخصص در یک کسبوکار خاص است که صاحبان و مدیران کسبوکارها را در رسیدن به نتایج دلخواهشان راهنمایی میکند.
بیزینس مَستر کمک میکنه از جایی که هستی رشد کنی و به جایگاه واقعی که میخواهی، برسی.اون کَسیه که، راهی که تو میخوایی الان بری رو قبلا رفته و همه مهارتهاش رو یاد گرفته، الان میخواد به تو هم یاد بده تا با انجامشون، بتونی به عنوان مدیر، سطح عملگرایت رو بالا ببری و دقت بیشتری روی موضوعات زیر داشته باشی.
برنامه ریزی
بودجه بندی
هدف گذاری
شناسایی بازار هدف
مدیریت صحیح
منابع انسانی
بازاریابی و فروش
اگه کسبوکارت رو تازه راه اندازی کردی و هنوز اول راهی و هیچ تجربهای از مدیریت نداری، بهتره یه بیزینس مَستر همراهت باشه. این مربی علاوه بر اینکه به عنوان آموزگار و مُشوق کنارت هست، با چالشهایی که برات ایجاد میکنه، تو رو به سمت عملگرایی هُل میده. اگر هم از راه اندازی کسبوکارت چند سالی هست که میگذره و دوست داری حرفهای پیشرفت کنی و بیشتر و بیشتر پول در بیاری، اینجا دیگه واقعا همراهی یه بیزینس مستر گرهگشاست. متخصص بیزینس، بهت انگیزه میده و کمکت میکنه روی پتانسیلها و تواناییهایی که داری بیشتر متمرکز بشی.
بیزینس مستری چه کمکی به کسبوکارمون میکنه؟
حضور یه بیزینس مستر برای رشد کسبوکارها بسیار کمک کننده است که میخوام به چند موردش اشاره کنم.
کمک به خلق ارزش
ارزش و خلق ارزش تو مدیریت یه کسبوکار خیلی مهمه، به قدری که یکی ازمهمترین مباحث بیزینس مستری همین بحث خلق ارزش تو کسبوکاره. (تعریف ارزش تو بازاریابی، کارآفرینی و مدل کسبوکار فرق زیادی با ارزشهای اخلاقی داره که ما روزانه درموردشون صحبت میکنیم.) خلق ارزش توی یه کسب و کار نه تنها به افزایش سودآوری کمک میکنه، بلکه میتونه باعثه شهرت و اعتبار برندت بشه. درک و تحلیل انواع مختلف ارزش به کسبوکارت این فرصت رو میده تا استراتژیهای مؤثرتری برای رشد و توسعه داشته باشه.
و اما خلق ارزش تو کسبوکار چجوری به دست میاد؟!
قبل از اینکه کسبوکارت رو راه اندازی بکنی توی مرحله اول نیازه تا رقبات رو بررسی کنی و ارزشهای متمایز کنندهای رو نسبت به رقبا کشف و ایجاد کنی. چونکه خیلی از کسبوکارهای جدید، اصلا تو فاز این موضوع نیستن و اطلاعاتی ازش ندارن، بیزینس مستر با تسلطی که داره کمک میکنه که نقاط پوشش داده نشده بازار توسط رقبا رو شناسایی کنی و بیزنست رو روی این ارزشها متمرکز کنی.
حسین طاهری تو کتاب بیزنس مستری درباره ارزش یه تعریف قشنگی داره که میگه:
«اََرزش» به معنای افزودن چیزی به جهان مشتریان است که تا قبل از این وجود نداشته یا ارائه نشده است و موجب تسهیل در زندگی و کسبوکار آنها خواهد شد.
کمک به برندسازی
اگه میخوای مشتریای زیادی داشته باشی که بی چون و چرا، محصولات و خدماتت رو میخرن، باید روی برندسازی کسبوکارت وقت بزاری. هدف اصلی برندسازی، ایجاد یک تصویر مثبت و متمایز تو ذهن مشتریه تا بتونه برندِ تو رو از برند رقبا تشخیص بده و به اون اعتماد کنه. باید کاری کنی که مشتریا احساس کنن برند تو خاص و متفاوته و ارزش این رو داره که براش پول خرج کن.
برندسازی قوی میتونه مشتریا رو به سمت وفاداری به برندت هل بده و به جامعهی بزرگی از مشتریان وفادار برسی. هر چقدر برند قدرتمندی داشته باشی ارزش بالاتری تو بازار داری و قیمتهای بالاتری رو میتونی روی محصولات و یا خدماتت بزاری.
بیزینس مستری، توی خلق یک برند متمایز بهت کمک میکنه. بهت یاد میده عناصر کلیدی برندسازی چیه و تو چطور میتونی یه برند قوی داشته باشی.
ریچارد برانسون یکی از کارآفرینان موفق بریتانیا میگه که: “برند شما، شما نیستید، برند شما احساساتیه که مردم از شما و محصولاتتون دارن.”
ترسیم مسیر رُشد کسبوکار
یک دیگه از فواید بیزینس مستری، ترسیم مسیر رشد کسبوکار هستش. داستان از این قراره که برای رسیدن به موفقیت، باید مسیر کسبوکارت رو از ابتدا تا جایگاهی که میخوای بهش برسی رو بدونی. این مسیر رو باید واقع بینانه و با در نظر گرفتن بودجه و پتانسیل کسب و کارت ترسیم کنی. برای ترسیم مسیر رشد کسب و کار، باید تمام جوانب و امکانات مدنظر قرار داده شوند و زمانبندی منطقی را در نظر گرفت.
تامین اطلاعات بهروز و علمی برای تجارت
توی هر کسبوکاری برای رشدت باید همیشه بروز باشی. جالب اینجاست اکثر مدیرا، از بس درگیر امور اداری و مالی سازمانشون هستن که، فرصتی برای بروزرسانی اطلاعات خودشون ندارن. نتیجه به روز نبودن هم میشه عدم رضایت مشتریا و عقب موندن از رقبا. برای اینکه توی کسبوکارت بروز باشی چن تا کار میتونی انجام بدی، شرکت توی سمینارها، کارگاهها و یا خرید و مطالعه کتاب. البته اینم بگم که هیچکدوم از این روشها به اندازه کمک گرفتن از یه Business master، نمی تونه موثر باشه. چون که بیزینس مستر در زمینه فعالیتت، تخصص و آگاهیهای لازم رو داره و با بیزنسهای زیادی در ارتباطه، می تونه نقاط ضعف و چالش ها رو به خوبی پوشش بده.
رشد خصوصیات ضروری برای یک مدیر
اگه مدیر یه کسبوکار هستی باید یک رهبر قدرتمند و هوشمند تو کسبوکارت باشی؛ این مستلزم اینه که یه سری از خصوصیات خودت رو رشد بدی. مثلا، ریسکپذیریت رو ببری بالا، توانایی تجزیه و تحلیل مسائلت اگه ضعیفه روش کار کنی. نقاط قوت و ضعفت رو بشناسی و هر جا لازمه روی خودت، فکرت و عملکردت تغییرات بدی. بیشتر وقتها خودمون نمیتونیم با یه مسیر درست به نقاط قوت و ضعفمون آگاه بشیم، اینجاست که بیزینس مستری کمک میکنه که روحیات و خصوصیاتت رو تقویت بدی و وقتی با اتفاقهای مختلفی تو بیزنست مواجه شدی قدرت تصمیم گیری و تجزیه و تحلیل بالایی داشته باشی.
معرفی چند کتاب بیزنس مستری
اینجا میخوام چند تا کتاب برات معرفی کنم که در مورد مربیگری کسبوکار مطالب خیلی خوبی داره و مطالعهاش باعث میشه دیدت نسبت به بیزنس مستری بازتر بشه.
1: کتاب مربیگری برای عملکرد بهتر
نویسنده این کتاب سر جان وایتمور (Sir John Whitmore) هستش.
2: کتاب عادت مربیگری (The Coaching Habit)
نویسنده این کتاب توماس جی. لئونارد (Thomas J. Leonard) هستش. توی این کتاب روی صحبت توماس با مدیر یه کسبوکاره نه مربی. خوندن این کتابم خالی از لطف نیست.
3: کتاب بیزنس مستری
نویسنده این کتاب هم حسین طاهری هستش، که پیشنهاد میکنم بخونیش. اولین کتاب هست که در این مورد تو ایران نوشته و چاپ شده. برای خرید کتاب بیزینس مستری حسین طاهری کافیه به سایت حسین طاهری سر بزنی و کتاب رو تهیه کنی.
یک بیزینس مستر خوب چه ویژگیهایی داره؟
یه بیزینس مستر خوب و حرفهای چند تا ویژگی مهم باید داشته باشه.
1: اول از همه یه بیزینس مستر قوی و کار بلد باید تجربه عملی داشته باشه. اینطور نباشه که فقط با خوندن چند تا کتاب بیزینس مستری و یا انواع کتابهایی که در باره رشد کسب و کار نوشتن، بدون هیچ تجربهای بیاد دستورالعمل بده. به قول شاعر که میگه: خوش آن چاهی که آب از خود بر آرد! پس اون مستری بهترین مشاورهِ و راهکار رو بهت نشون میده که خودش تجربهی یک بیزینس رو داشته و یک کسبوکاری رو به جایی رسونده باشه.
2: بیزینس مستر باید فردی کنجکاو باشه تا به هر گوشه از کسبوکارت سرک بکشه و علت اصلی گیر افتادن یا راکد موندن کسبوکارت رو پیدا کنه.
3: علاوه بر خصلت کنجکاوی، بیزینس مسترها افراد پرسشگرین. با توجه به تجربیاتی که دارن، سوالات درست رو دقیقا تو زمانهای درست میپرسن تا با پیدا کردن جواب سوالات دربارهی کسبوکارت عمیقتر شی و باگهای کسبوکارتُ بهترین شناسایی کنی.
4: یه بیزینس مستر حرفهای تو رو به سمت عملگرایی هل میده. یکی از مهمترین دلایلی که بیشتر کسبوکارها رو با شکست موجه میکنه همین اهمالکاریهاشونه. وقتی سطح عملگرایی یه سازمان بالا بره به مراتب رشدشون سرعت عجیبی میگیره.
سخن پایانی
توی این مطلب، با هم بررسی کردیم که بیزینس مستری چیه و چقدر میتونه برای رشد کسبوکارت مفید باشه. فهمیدیم که بیزینس مسترها هم دقیقا مثل کوچها، به سازمانها کمک میکنن که به اهداف خودشون برسن و کمتر دچار چالش بشن. اگر نظر و یا سوالی در مورد بیزنس مستری داری حتما این زیر کامنت بزار.