دیجیتال مارکتینگ به زبون ساده یعنی بازاریابی و تبلیغات در فضای اینترنت برای جذب مشتری و افزایش فروش. دیدی وقتی یکی مغازه میزنه، یا یه کسبوکار سنتی راه میندازه، سریع شروع به تبلیغات میکنه، مثلا تراکت پخش میکنه، تو سطح شهر بنر میزنه و …، خوب حالا فرض کن تو به جای مغازه یه کسبوکار آنلاین راه انداختی، مثلا فروشگاه اینترنتی زدی.الان باید برای بازاریابی، تبلیغات و افزایش فروشت چیکار کنی؟
خوب معلومه دیگه!
وقتی تو یه فروشگاه اینترنتی راه اندازی میکنی، برای جذب مشتری و بالا بردن فروشت، باید بری، تو حوزه دیجیتال مارکتینگ و کسبوکارتُ به همهی اونایی که تو فضای اینترنت هستن، معرفی کنی تا بیان و اَزت بخرن. الان دیگه هر کی به فکر پول در آوردن از سایت و فضای مجازیه، باید تو حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت کنه. این مورد دیگه برای موفقیت تجاریش لازمه.
اینجوری نیست که سایتتُ راه بندازی و منتظر بشینی تا مشتری بیاد. نه! باید از طریق تبلیغات تو سایتها، گوگل، شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام و ایمیل که انواع روشهای دیجیتال مارکتینگ هستن، مشتری رو بکشی به سایتت. در ضمن، آقاجان، یادت نره، زمونه عوض شده، مثل قدیم نیست فقط توی مغازهت بفروشی. برای اینکه مشتری زیادی داشته باشی و به کل ایران بتونی بفروشی باید تو فضای اینترنت هم کسبوکارتُ راه بندازی.
خلاصهش اینه که دیجیتال مارکتینگ راهیه که میتونی باهاش به جمعیت بیشتری از مردم دسترسی داشته باشی و محصولات و خدماتت رو بهشون معرفی کنی. حتی میتونی با تحلیل دادهها و آمارها بفهمی که مشتریات از چه طریق با محصولات و خدماتت آشنا میشن و چطور میتونی محصولات و خدماتت رو بهشون راحتتر بفروشی.
بهترین قسمَتشم اینه که همه اینا رو میشه با هزینه کمتری نسبت به تبلیغات سنتی انجام داد. اینطوری میتونی بیشتر به مشتریات نزدیک بشی و کسب و کارتُ رونق بدی.
تا آخر این بحث با من باش تا بهت بیشتر درباره دیجیتال مارکتینگ چیه، بگم. چیزایی که میخوام بهت بگم، مطمئنم اگه عملیشون کنی، کسبوکارتُ زیر و رو میکنه!
حتما این مقاله رو هم بخون: هک رشد چیست (آموزش بازاریابی هَک رُشد)
دیجیتال مارکتینگ چیه؟
دیجیتال مارکتینگ یعنی استفاده از ابزارها و راهکارهای دیجیتالی برای تبلیغات برند و کسبوکارمون. در واقع هدف اصلی دیجیتال مارکتینگ اینه که به کسبوکارها کمک کنه تا در دنیای آنلاین و در مقابل رقبا، بهتر و بیشتر دیده بشن تا بتونن محصولات و خدماتشون رو به مشتریای هدفشون معرفی کنن.
انواع روشهایی دیجیتال مارکتینگ وجود داره، مثل انواع تبلیغ تو سایتها، شبکههای اجتماعی، تبلیغات ایمیل، تبلیغات تو گوگل که بهش میگن ادوردز یا سئو که وقتی انجامشون میدی، مخاطب بیشتر با کسبوکارت آشنا میشه. مثلا یه بنر تبلیغاتی میسازی و میدی تو سایتها برات تبلیغ میزارن، اینجوری هر کس به اون سایتهایی که تبلیغ دادی سر بزنه و بنر تو رو ببینه و روش کلیک کنه، هدایت میشه به سایت تو و اینجوری با محصولات و خدماتت آشنا میشه.
هر چقدر برات از برکات بازاریابی دیجیتال بگم کم گفتم.
وقتی بازاریابی دیجیتال میکنی، دسترسی به داده و آمار داری. یعنی چی؟ مثلا بنر ساختی و چند تا سایت تبلیغ دادی، میتونی با آمار و دادهها بدونی دقیقا کدوم تبلیغاتت اثر بیشتری داشته و کدومش جواب نداده. این باعث میشه بتونی تو مدیریت هزینه برای تبلیغاتت درست عمل کنی. جایی که تبلیغاتت، اون بازخورد خوب رو نداشته، دیگه تبلیغ ندی به جاش پولتُ بزاری اون جایی که تبلیغاتت نتیجهی بیشتری داشته. هیچ کدوم این کارا سخت نیست، چند تا مقاله آموزشی راجع بهش بخون، تو یه دوره آموزش دیجیتال مارکتینگ هم شرکت کن، چَم و خم کار رو یاد بگیر، بعد شروع کن به اجرا!
پس با استفاده از انواع روشهای بازاریابی دیجیتال میتونیم:
استراتژیهای تبلیغاتمون رو بهبود بدیم
ارتباط نزدیکتری با مشتریا داشته باشیم
به راحتی درک کنیم، مشتریامون به چه چیزایی نیاز دارن