پرسونال برندینگ چیست؟ (چرا ساخت برند شخصی مهم است)

پرسونال برندینگ چیست؟ (چرا ساخت برند شخصی مهم است)

پرسونال بِرَندینگ

پرسونال برندینگ یا همون برند شخصی به یک کارآفرین و یا یک شخص در کارش کمک میکنه تو زمینه کاریش به عموم معرفی بشه. برای پیشرفت حرفه‌ای تو کارت، ارتقای اعتبار و جلو زدن از رقبا نیاز که برند شخصی یکی از بخش‌های اصلی تو استراتژی بازاریابت باشه.

بزار با یه سوال ساده این مقاله رو شروع کنم، تو می‌خوای به عنوان یه متخصص قابل اعتماد تو زمینه کاری خودت دیده بشی؟ اگه جوابت آره هست پس، باید به هنر برندسازی شخصی مسلط باشی. ساخت برند شخصی یه استراتژی ضروری برای افراد حرفه‌ایه که تو هر صنعتی که می‌خوان، بتونن، تو یه بازار شلوغ دیده بشن.

برندسازی شخصی یعنی هویت عمومی که خودت برای خودت می‌سازی. یه نمایندگی قوی از خودت به عنوان یه فرد حرفه‌ای که بیزینسش به طور دقیق اداره می‌شه. پس برندسازی شخصی می‌تونه یه مزیت رقابتی برای کسب‌و‌کارها و افراد باشه. صد البته که برای پیشرفت شغلی و به دست آوردن فرصت‌های جدید خیلی مفیده. به خاطر همین تو این مقاله، زیر و بم پرسونال برندینگ چیست و چرا ساخت برند شخصی مهم هستش رو با هم در می‌یاریم.

مارتی نویمایر تو کتاب، زاگ (چگونه یک نام تجاری متمایز بسازیم) یه جمله خیلی قشنگ داره که خالی از لطف نیست اینجا نگم:

برند شخصی یا به عبارتی دیگر «شهرت» چیزی نیست که شما در مورد خودتان می‌گویید بلکه، حاصل گفته‌های دیگران درباره شماست. در این میان تنها کاری که از دست شما بر می‌آید، این است که بر این گفته‌ها و قضاوت‌ها تاثیر بگذارید.

حتما این مقاله رو هم بخون: برندینگ چیست (چگونه برندسازی کنیم)

پرسونال برندینگ چیه؟

پرسونال برندینگ یک فرایندی هست که تلاش میکنی تاثیر قابل توجهی روی نحوه نگاه دیگران به شغلت بذاری؛ این تاثیر می‌تونه از ارزش‌ها، علایق، مهارت‌هایی که ایجاد کردی، به‌وجود بیاد. برند شخصی در حقیقت احساس درونی مشتری بهته و فقط یه هدف داره، راضی نگه داشتن مشتری، تا جایی که تعداد مشتریات زیاد و زیادتر بشن و سال‌های درازی ازت خرید کنن اونم با قیمت بالاتر!

برای این کار، باید فعالیت‌هات رو در پلتفرم‌های مختلف به خوبی مدیریت کنی تا تصویری هماهنگ و جذاب از شخصیت و محتوایی که می‌خوای به اشتراک بذاری، ارائه بدی.

هدف نهایی برندسازی شخصی اینه که مخاطبات تصویری مناسب و فراموش‌نشدنی از شخصیتت داشته باشن؛ اینجوری تو میتونی خودتُ به عنوان یه رهبر فکری، متخصص یا فردی تاثیرگذار در زمینه شغلیت معرفی کنی.

چرا پرسونال برندینگ اهمیت داره؟

تو این دوران توجه مردم به محیط اطراف هر لحظه داره کمتر می‌شه، پس تو این شرایط نیاز به تاثیرگذاری بیشتر از همیشه مهمه و بهترین راه هم برای این کار، ساختن یه برند قوی و به یاد ماندنیه. متاسفانه، خیلی از اونایی که کسب‌و‌کار دارن، نمی‌فهمن چقدر پرسونال برندینگ مهمه و فکر می‌کنن نیازی به ساخت برند شخصی نیست.

ولی حقیقت اینه که اگه می‌خوای یه کسب‌و‌کار پر رونق داشته باشی، باید یه برند قوی برای خودت بسازی. هر چقدر تعداد افرادی که کسب‌و‌کارتُ میشناسن بیشتر باشه، بقیه هم بیشتر بهت اعتماد می‌کنن و در نهایت بیشتر محصولات و خدماتتو رو میخرن، اونم با قیمتی که دوست داری.

6 گام برای ساخت برند شخصی

خب حالا که کاملا با پرسونال برندینگ و مزایای اون آشنا شدی، مطمئنا به‌دنبال راهی هستی تا برند شخصی خودتُ به همه به بهترین شکل ممکن معرفی کنی. اصلا نگران نباش با من باش تا بهت 6 گام اساسی برای ساخت برند شخصی بهت بگم.

1.شروع به تعریف هویت برندت کن

توی فرایند پرسونال برندینگ، همه چیز با نگاهی واضح و روشن درباره خودت شروع می‌شه. چیزی که تو رو در وهله اول معرفی و بعد متفاوت می‌کنه ترکیبی از استعدادها، دیدگاه‌ها، ارزش‌ها و علایقته.

پس بیا همین اول کار، به دستاوردهای شغلیت، ویژگی‌های‌ شخصیتیت و هرچیزی که براش زحمت کشیدی فکر کنیم و ببینیم این هویت قراره بر چه پایه‌ای بنا بشه.

فقط به یاد داشته باش که به خودت وفادار بمونی، نه فقط به اونچه که فکر می‌کنی دیگران دوست دارن، ببینن. واقعی بودن بهت کمک می‌کنه که ارتباط عمیق‌تری با مخاطبات برقرار کنی و یه هویت قابل اعتماد و قابل اتکا بسازی. اینُ هیچ وقت یادت نره، خودت بودن خیلی مهمتر از تظاهر به شخصیت دیگه‌ایه.

2.مخاطب هدفتُ مشخص کن

تو مرحله بعد باید بفهمی مخاطبات هدفت کیه. کاملا برای خودت روشن کن، برندت قرار با کی در لحظه صحبت کنه. مخاطبای هدفت می‌تونن کارفرماهای حرفه‌ای، یه سری مشتری در یه حوزه خاص، جامعه‌‌ای حرفه‌ای یا حتی همکارایی باشن که علاقه‌های مشابه‌ی باهات دارن. حتما باید درک کنی که این افراد به چی اهمیت میدن و چالش‌هاشون رو بفهمی تا بتونی محتوا و پیامتُ مطابق با نیازهای خاص اونا تنظیم کنی.

3.برای برندت شعاری خفن بساز

به قول خانم ریس، نویسنده کتاب “شعار برند، شیپور جنگ” «اگر در خاطر نماند فایده ای ندارد». منظورشون شعار بود. پس برای اینکه شعار در پرسونال برندینگ در خاطر بمونه، باید شامل اطلاعات مختصر و مفید باشه. این شعار همزمان باید بتونه قانع‌کننده و به‌یادموندنی طراحی بشه. همچنین اطلاعات داخل شعار شامل موارد زیره:

  • اینکه چه کسی هستی
  • چه کاری انجام می‌دی
  • به چه کسایی خدمات می‌دی
  • این خدمات چرا اهمیت داره

4.تو فضای آنلاین حضورتُ پررنگ کن

وقتی زمینه رو برای برند شخصیت آماده کردی، حالا وقتشه تمام اکانت‌هایی که تو فضای مجازی داری رو هم آپدیت کنی. پروفایلای شبکه‌های اجتماعی مثل لینکدین و وبسایت شخصیت، با هویت برندت سازگار و حرفه‌ای کن. هر پست یا محتوایی که قبلا منتشر کردی و الان با برندت نمیخونه، پاکشون کن.

داشتن یه هدشات خفن، لوگوی برند، طرح و رنگ و المان‌های طراحی ثابت روی پلتفرما، خیلی ارزشمند و مهمه، پس براشون هزینه کن. بازنگری بصری به تقویت هویت برندت کمک می‌کنه و باعث می‌شه مخاطبا راحت‌تر بشناسَنِت.

5.محتوای به دردبخور بساز و به اشتراک بذار

برای اینکه پرسونال برندینگ قوی داشته باشی، باید محتوای خوبی تولید کنی تا پیامتُ با قدرت به مخاطب هدفت برسونه. می‌تونی با درست کردن و به اشتراک گذاشتن پستا تو وبلاگت، مطالب شبکه‌های اجتماعی، ویدئوها و حتی شرکت تو پادکستا و یوتیوب با سازنده‌های واقعی، خودتو معروف‌تر کنی.

این نکته رو هم در نظر داشته باش، تو بحث پرسونال برندینگ نه تنها باید محتواهات حرفه‌ای باشن بلکه باید طوری باشن که شخصیت و دیدگاه مخصوص تو رو هم نشون بدن.

یه روش دیگه‌ای که خیلی مهمه تو بحث پرسونال برندینگ ایمیل مارکتینگه؛ داشتن لیست ایمیل می‌تونه خیلی بهت کمک کنه.ساختن یه محتوا واسه لیست ایمیل هم خیلی راحته. فقط برای آدرس ایمیلای مخاطبات، یه چیز رایگان و ارزشمند از وبسایتت (برای مثال یه کتاب الکترونیکی، وبینار یا دوره آنلاین) بهشون بده، می‌تونی یه اعتبار خفن رو با این کار به دست بیاری.

نقل‌قول معروفی در بازاریابی است که می‌گه: «پول در لیست است!»

6.ساخت شبکه

تو ساخت برند شخصی این خیلی مهمه که بتونی یه شبکه حرفه‌ای بسازی و گسترش بدی. برای شبکه‌سازی علاوه بر ایجاد ارتباط با آدما تو اینترنت، محتواهایی که می‌ذارن رو دنبال کن و فعالیتی از خودت نشون بده. سعی کن تو گفتگوهای مرتبط با حوزه‌ت شرکت کنی و تو رویدادهای مجازی و حضوری مرتبط با کارت حاضر باشی.

تخصصت رو با جواب دادن به سوالا، به اشتراک گذاشتن تجربیات و به دست آوردن بازخورد مفید به نمایش بزار، اینجوری شهرتت به عنوان یه رهبر فکری که قابل دسترس و باهوشه، قوی‌تر می‌شه. وقتی برای برقراری روابط و همکاری با شبکه‌ت وقت می‌زاری، حسن نیتت نسبت به برندت تقویت می‌شه و می‌تونه درهای جدیدی رو به روت باز کنه.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید