کار تیمی یعنی مشارکت افراد با یکدیگر برای رسیدن به یک هدف خاص. تو یه کار تیمی موفق، اعضا با تقسیم وظایف، تبادل اطلاعات و ایدههاشون و حل مسائل به صورت گروهی، به بهبود عملکرد و افزایش بهرهوری سازمان کمک میکنن.
کار تیمی در سازمان یکی از مهمترین نکات در بحث توسعه سازمانی هستش. شرکتها و سازمانهایی که میدونن تیمسازی چیه، مزایا و اصول تیمسازی در کسبوکار رو بلدن، در مسیر رشد کسبوکارشون یک سر و گردن از رقبا جلوترن! به جرات میتونم بگم، تو دنیای رقابتی و پرتنش کسبوکارها، سازمانی موفقه که تونسته فرهنگ کار تیمی موفق رو توی شرکتش بنا کنه.
اگه بخوام کار تیمی را تعریف کنیم باید بگم، یعنی یه حرکت قشنگ و تازه که اعضا با هم دست به دست بشن تا یک ارزش جدید در سازمان خلق کنن.
اینجا دیگه خبری از خودنمایی و کار فردی نیست؛ به جاش اتحاد برای رسیدن به اهداف عالی سازمانه.
کار تیمی در سازمان اینجوریه که، کارمندای شرکت با هم همکاری میکنن و با هم به سمت هدف مشترکشون قدم برمیدارن. این وحدت باعث میشه که انگیزه و مشارکت اعضای تیم بالا بره. وقتی اعضا با هم خوب رفیقن و با هم همکاری خوبی دارن، انگیزه و اشتیاق بیشتری پیدا میکنن در نتیجه راندمان کاریشون بالا میره و بیشتر تلاش میکنن تا به هدفاشون برسن.
ورزش فوتبال بهترین مثال برای درک بهتر کار تیمی موفق هست که اگه ازش الهام بگیریم و توی بیزنسمون پیادهاش کنیم، مطمئنم گل میزنیم و شامپیون میشیم!
چرا کار تیمی مهمه؟
شاید بارها شنیدید که میگن، یک دست صدا نداره، این ضرب المثل یه مصداق بارز برای اهمیت کار تیمی هست، ممکنه ما به تنهایی بتونیم کاری رو انجام بدیم ولی بدون شک اون کیفیت و سرعتی که توی کار تیمی قوی هست، نمیشه.
یادمه تو یه شرکتی کار میکردم، مدیرم برای رشد سازمان یه ایده بکر و ناب داشت؛ با مطرح کردن ایدهاش، من و دو تا از همکارانم رو دعوت کرد به یک کار تیمی. من، مدیرم و همکاران، هر کدوم بسته به تواناییهای که داشتیم یه گوشهای از کار رو گرفتیم و در عرض 1 روز اون ایده تبدیل به دیده شد. باورتون نمیشه نتایجش برای شرکت بقدری سودآور بود که اون اتحاد، هیچ وقت از یادمون نمیره.
این مقاله رو حتما بخون: هک رشد چیست (آموزش بازاریابی هَک رُشد)
اون روز یاد گرفتم، تیمسازی باعث میشه کارها سریعتر جلو برن و ما به عنوان همکار با هم صمیمیت و ارتباط قویتری داشته باشیم. یاد گرفتم نیاز نیست که هر کدوم جداگونه کار کنیم و تنها درگیر مشکلات باشیم به جاش میتونیم تواناییها و ضعفهایی هم رو بشناسیم و با همکاری به اهداف سازمان سریعتر برسیم. یاد گرفتم، تیم سازی باعث تفکر خلاقانه و حل مسئله میشه؛ وقتی همه با هم همکاری میکنیم، ایدههای جدیدتری، رو میشه و راهحلهای بهتری برای مسائل پیشنهاد میدیم. با هم مشکلات رو حل میکنیم، اعتماد بین همکارامون قوی میشه و این اعتماد باعث میشه که بتونیم راحت باهم صحبت کنیم، تصمیمات بهتری بگیرم و مشکلات رو بهتر و سریعتر حل کنیم.
پس بهترین کاری که به عنوان یک مدیر موفق، میتونی انجام بدی اینه که فرهنگ کار تیمی در سازمانت رو بسازی!
مزایای تیمسازی در کسب و کار
میخوام دربارهی مزایای تیمسازی در سازمان بیشتر بدونی. فرقی نداره صاحب یه شرکت بزرگ هستی یا یه کسبوکار کوچیک، اگه بتونی کار تیمی رو توی کسبوکارت پیاده بکنی، بازدهی کارکنان و سازمانت رو تا چند برابر افزایش میدی.
افزایش بهرهوری
تجمیع تواناییها و تخصصهای اعضا، منجر به افزایش سرعت و کیفیت انجام کارها میشه. هرچقدر اعضای تیم با هم بچرخن و با همکاری و همدلی جلو برن و اینجوری بهرهوری سازمان به شدت میره بالا.
بهبود تصمیمگیری
بحث و تبادل نظر بین اعضا، منجر به اتخاذ تصمیمات بهتر و دقیقتر میشه. فرصتی پیش میاد ایدههاشون رو با هم مطرح کنن، اونا رو به چالش بکشن، به تخصص همدیگه اعتماد کنن، با هم به سراغ حل مشکلات برن و تصمیمهای مهم سازمان رو با یه همفکری درست، نهایی کنن. این اتحاد برای موفقیت یه شرکت بینظیره!
افزایش خلاقیت و نوآوری
وقتی تیمسازی میکنیم، در حقیقت تنوع دیدگاهها و ایدهها زیاد میشه و این زمینهای میشه برای خلق راهحلهای جدید و نوآورانه.
توسعه فردی
کار تیمی یه فرصته عالیه برای یادگیری از همدیگه و توسعه مهارتهای فردی؛ چون همهی اعضا با هم ارتباط برقرار میکنن به نقاط قوت و ضعف خودشون و اعضای تیم بیشتر آشنا میشن و در راستای بهبودش آموزش میبینن. با هم برای موفقیت متحد میشن تا با همکاری و همراهی بهتری، بتونن به هدفاشون برسن و به رشد سازمان کمک کنن.
اگه به عنوان مدیر یه شرکت تا به امروز جایگاهی برای کار گروهی در کسبوکارت باز نکردی، در موردش حتما فکر کن!
کارولین کایتوکس تو کتاب هنر کار گروهی میآموزه که چطور با کار تیمی موفق، راندمان همکاری با یکدیگر رو به حداکثر برسونیم؛ پیشنهاد میکنم این کتاب رو با اعضای تیمت حتما بخونی تا دیدتون نسبت به تیم موفق باز تر بشه.